Thursday, April 26, 2007

Parthiban ohh Parthiban


K.Partiban pernah ugut wartawan dan satu laporan polis telah dibuat ke atasnya pada 26/03/2006. Kami telah menerima beberapa salinan laporan Polis yang mengandungi butir - butir laporan terhadap ugutan yang dibuat oleh K.Partiban ke atas seorang wartawan pada 26/03/2006. Laporan ugutan telah dibuat. Hari ini juga satu laporan turut dibuat kerana penulis itu takut dalam membuat laporan mengenai Ijok. Salinan laporan polis menyusul kemudian.


Halang kuasa 2/3


26 April 2007, pukul 22:31 - Kerana sibuk dengan tugas-tugas peribadi, saya hanya sempat mengaktifkan "lap-top" saya pada waktu yang tertera pada awal ayat ini. Kebiasaannya saya akan "browse" beberapa laman web untuk mendapatkan maklumat terkini akan perkembangan yang berlaku di sekitar saya.

Saya tidak terkejut dengan laporan "malaysiakini" yang menyatakan The Ijok state seat by-election this Saturday is the right time for the voters to shatter the government’s propaganda that all is well, said former premier Dr Mahathir Mohamad. Saya tidak terkejut kerana memang telah dijangkakan TDM akan berkata sedemikian kerana umum mengetahui bahawa TDM kecewa dengan sikap Pa Lah yang membenarkan pegawai di sekeliling pinggangnya menjalankan pentadbiran negara tanpa merujuk kepada Perdana Menteri dan PM pulak seolah-olah "blur" dan tidak pasti apa yang sedang berlaku di dalam pentadbiran yang diketuainya. Tetapi malangnya, TDM hanya berani mengeluarkan kenyataan sedemikian selepas beliau tidak lagi memegang sebarang jawatan dalam Kerajaan.
Saya berpendapat, adalah kurang berasas kalau pengundi hanya menunjukkan perasaan tidak setuju dengan propaganda "feel good" Kerajaan sekarang tetapi perasaan tidak puas hati hendaklah berterusan dan diintepretasikan dalam bentuk undi dalam pilihanraya umum nanti. Ini kerana, Kerajaan yang terbaik tidak akan wujud hanya dengan undi protes di dalam pilihanraya kecil tetapi untuk mengujudkan sebuah Kerajaan yang berwibawa dan berintegriti tinggi kuasa 2/3 parti yang membentuk Kerajaan di Parlimen hendaklah dihalang. Ketiadaan kuasa tersebut akan menghalang parti-parti yang terlibat menyalahgunakan kuasa untuk kepentingan diri dan niat untuk terus berkuasa.

Tuesday, April 24, 2007

Paling Strategik



Pilihanraya Kecil adalah satu ruang yang paling strategik untuk rakyat/pengundi menyampaikan perasaan tidak puas hati kepada parti yang membentuk Kerajaan. Tindakan-tindakan yang mengancam hak-hak asasi seperti merobohkan tempat-tempat beribadat dengan cara yang sangat mendukacitakan hendaklah di protes secara berdisplin melalui peti undi. Cara ini adalah lebih profesional berbanding dengan penggunaan C4 untuk melenyapkan sesuatu isu. Malah sebarang usaha untuk menggunakan keganasan untuk mencapai sesuatu niat haruslah ditentang tetapi menunjukkan protes melalui peti undi hendaklah digalakkan. Ini yang dikatakan pembangunan modal insan. Kata-kata kononnya pilihanraya kecil bukanlah tempat untuk menunjukkan protes adalah kata-kata manis untuk mendapatkan undi sahaja. Lidah-lidah yang sama akan berkata, pilihanraya umum bukanlah tempat untuk menunjukkan protes kerana ia melibatkan masa depan negara. Bermakna akan sentiasa ada kata-kata yang manis dan menghalang rakyat untuk menunjukkan ketidakpuasaan hati dengan tindakan parti-parti yang membentuk Kerajaan. Hidup rakyat semakin tertekan dengan tindakan-tindakan tidak bijak dan ruang untuk menunjukkan protes semakin tertutup kecuali pilihanraya. Gunakan hak anda untuk memberikan mesej yang jelas kepada mereka yang menggunakan kuasa untuk menekan rakyat. Kembalikan sistem demokrasi dan kebebasan bersuara melalui peti undi.

Undi protes unsur baru pilihan raya

A Kadir Jasin

ADAKAH pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri Ijok di Selangor akan memperkukuhkan aliran ini?

Kita telah melihat di Batu Talam, Pahang dan Machap, Melaka penambahan peratusan undi rosak yang sedikit sebanyak mempamerkan unsur protes atau tunjuk perasaan.

Sejak beberapa waktu kebelakangan ini, banyak pembahas dalam blog kita ini bertanya mengenai kuasa rakyat jelata menentukan hala tuju negara, khususnya peranan mereka dalam pilihan raya.

Soalan mereka banyak menjurus kepada ketidakpuasan terhadap pemerintahan negara pasca-Tun Dr Mahathir Mohamad yang dilihat sebagai tidak menepati keperluan dan aspirasi mereka serta menyimpang daripada janji pilihan raya umum 2004.

Tiada ada jawapan atau petunjuk mutakhir kepada persoalan ini. Demokrasi dan pilihan raya bukanlah penawar bagi semua penyakit pemerintahan.Kalau pilihan raya menghasilkan pemerintahan yang unggul dan menepati kehendak setiap pengundi, maka masanya sudah lama tiba apabila pilihan raya tidak diperlukan lagi kerana sudah wujud sebuah kerajaan yang unggul.Hakikatnya berlainan sekali.

Pilihan raya tidak menghasilkan pemerintahan yang unggul. Malah ia boleh menghasilkan pemerintahan yang lebih buruk daripada pemerintahan penjajah, diktator atau feudal atau, setidak-tidaknya, lebih buruk daripada kerajaan sebelumnya.Namun, oleh sebab Perlembagaan memberikan kita hak mutlak untuk memilih kerajaan melalui pilihan raya dan bukan melalui rampasan kuasa atau revolusi maka itulah jalan yang terbaik bagi kita menentukan siapa yang kita mahu memerintah kita.

Kita harus sedar bahawa akan perbezaan yang sangat besar dan ketara antara memerintah dengan memimpin. Semua orang yang kita pilih dalam pilihan raya diberi kuasa oleh Perlembagaan untuk memerintah. Tetapi tidak semua daripada mereka boleh atau tahu memimpin.

Seorang Perdana Menteri, Presiden atau Canselor boleh memerintahkan supaya parit digali. Tetapi ini tidak bermakna dia boleh memimpin para penggali parit kerana dia bukan pakar mengenai cara menggali parit.Tetapi ada Perdana Menteri, Presiden atau Canselor yang bukan sahaja boleh mengarahkan orang menghasilkan kereta tetapi boleh memimpin kerana dia tahu selok-belok industri automotif.

Selain pilihan raya, kita tiada pilihan lain untuk menentukan siapa memerintah negara. Justeru itu, adalah amat penting kita mendaftar sebagai pemilih sebaik sahaja mencapai usia 21 tahun dan mengundi pada pilihan raya.

Kedua, kita pastikan di mana tempat mengundi kita. Sekarang kita boleh memeriksa daftar pemilih dan tempat mengundi melalui laman web Suruhanjaya Pilihan Raya.

Ketiga kita pangkah calon pilihan kita. Itu saja.Bagaimanapun, sudah ternampak wujudnya satu aliran atau trend di mana pemilih sengaja merosakkan kertas undi sebagai cara memprotes.

Cara ini dianggap lebih berkesan untuk menunjukkan ketidakpuasan terhadap parti pemerintah berbanding tidak keluar mengundi atau memulaukan pilihan raya.Alasannya ialah kalau seseorang pemilih tidak keluar mengundi, sebab dia berbuat demikian mungkin boleh dipertikaikan. Misalnya mungkin kerana dia sakit, berada di luar kawasan mengundi atau keciciran pengangkutan.

Tetapi dengan merosakkan undi, pemilih menghantar mesej yang jelas iaitu manakala mereka tidak mengundi pembangkang kerana dia bukan ahli atau penyokong parti pembangkang, tetapi mereka juga tidak mengundi parti kerajaan kerana dia tidak puas hati dengan kerajaan.Kita sudah boleh membayangkan bahawa pada pilihan raya akan datang, kemungkinan-kemungkinan berikut akan berlaku:

1. Pengundi baru akan mendaftar kerana mereka mahu mengubah keadaan;

2. Mereka tidak akan mendaftar kerana mereka tidak peduli politik negara atau kerana tidak yakin undi mereka akan mengubah apa-apa;

3. Banyak pemilih berdaftar tidak keluar mengundi kerana mereka tidak lagi menyokong parti kerajaan tetapi tidak berhasrat berpaling tadah kepada pembangkang; dan

4. Pemilih akan merosakkan kertas undi sebagai tanda protes terhadap parti dan calon yang bertanding, khasnya parti dan calon parti pemerintah.

Dalam pilihan raya kecil DUN Batu Talam pada 28 Januari lalu, 3,445 daripada 10,525 pemilih berdaftar tidak keluar mengundi. Daripada 7,080 yang mengundi, undi rosak berjumlah 385.Pada pilihan raya umum 2004, sejumlah 8,322 pemilih keluar mengundi tetapi undi rosak hanya 238. Jelas daripada perangkaan ini bahawa berlaku protes di kalangan pemilih pada pilihan raya kecil Januari lalu.

Dalam pilihan raya kecil Machap pula, kita melihat bilangan pemilih yang keluar mengundi agak tinggi iaitu 74.35 peratus. Ini adalah kerana BN dicabar secara serius oleh pembangkang yang diwakili oleh DAP. Justeru itu tidak berlaku pemboikotan yang ketara.Bilangan undi rosak pun rendah – 166 – daripada 7,142 kertas undi. Ini menunjukkan bahawa unsur protes tidak ketara kerana pemilih diberi peluang memilih calon dari dua parti politik Cina yang utama iaitu MCA dan DAP.

Komposisi pemilih DUN Machap yang pelbagai -- 39.3% Melayu, 45.9% Cina dan 14% India – turut mempengaruhi bilangan yang keluar mengundi dan corak pengundian.Yang menarik ialah walaupun BN menggunakan segala kekuatan yang ada kepadanya – tenaga manusia, kewangan dan jentera rasmi – namun DAP masih mampu mendapat undi yang lebih tinggi berbanding pilihan raya umum 2004.Calonnya, Liou Chen Kuang mendapat 1,452 undi berbanding calon BN, Lai Meng Chong, yang memperoleh 5,533 undi. Ini memberikan BN kelebihan undi yang lebih rendah sebanyak 4,081 berbanding 4,562 pada pilihan raya umum 2004.

Daripada aliran pengundian dalam dua pilihan raya kecil kini, kita boleh membuat kesimpulan rambang bahawa selera dan pendekatan pemilih mungkin mengalami perubahan yang ketara pada pilihan raya umum akan datang.Manakala kekuatan BN di segi tenaga manusia, kewangan dan keupayaannya menggula-gulakan pengundi tepat tidak tercabar, namun usaha mempengaruhi pengundi mungkin lebih sukar kerana ia tidak dapat memberi tumpuan seperti dalam pilihan raya kecil.

Trend di mana seorang Perdana Menteri baru memperoleh mandat besar pada pilihan raya umum pertamanya tetapi diikuti oleh kemerosotan sokongan pada pilihan raya umum berikutnya besar kemungkinan berterusan.Adalah sukar bagi pemerintahan sekarang mengulangi kejayaan cemerlangnya pada pilihan raya umum 2004.

Soalnya ialah sama ada pemilih bersedia untuk menghantar mesej yang jelas kepada BN mengenai ketidakpuasan hati mereka.

Sunday, April 22, 2007

Samy Vellu-Pandithan


Sekiranya perkembangan ini dilihat dari perspektif individu, ia adalah satu perkembangan yang baik lagipun "just a matter of time" untuk pandithan apa salahnya bersalam-salaman dengan musuh politik. Tetapi apa yang melukakan masyarakat India terutama penyokong di peringkat akar umbi ialah, bila pandithan dihina dan dicerca, masyarakat di peringkat bawahan yang telah menjunjung dan menaikkan beliau tetapi kini semuanya sudah dilupakan dan mereka berdua berpelukan di atas pentas. Tetapi bagaimana pulak dengan individu-individu yang telah berkorban untuk beliau dan bermusuhan dengan pemimpin-pemimpin kecil MIC di peringkat cawangan? Apakah mereka akan diterima? <Dalam dunia politik tempatan, Pandithan sudah pun sinonim dengan peristiwa membawa keranda dan istilah ‘drakula’ yang pernah digunakannya. Pandithan sendiri tidak pasti ke mana perginya keranda itu. Tetapi kalangan ahli-ahli MIC mendakwa ia telah dibuang ke sungai berhampiran bangunan MIC. Ia tetap misteri. Mungkin juga Saravanan dah kembalikan kepada kedai menjual keranda.>

Walau bagaimanapun beberapa kesimpulan boleh dirangka hasil daripada perjumpaan tersebut:

1. Akhirnya Samy Vellu terpaksa menjilat ludah apabila beliau terpaksa menerima dan memeluk Pandithan, di pentas yang sama. Bermakna beliau kini terpaksa menerima Pandithan sebagai pemimpin yang setaraf dengan beliau dan Samy Vellu tak layak untuk memanggil diri beliau sebagai pemimpin tunggal masyarakat India Malaysia.

2. Kediktaktoran Samy Vellu semakin terhakis dan masyarakat India semakin memandang hina dan muak dengan sikap Samy Vellu. Cengkaman kuku besi beliau di dalam parti semakin lentur dan bantahan terbuka Thirumoorthy adalah bukti yang jelas. Malah Loganathan dari Sungai Siput dengan lantang mengkritik Samy secara terbuka.

3. Sikap angkuh Samy Vellu semakin menonjol. Beliau sanggup menyembah kaki Pandithan untuk memastikan calon MIC menang tetapi beliau tidak ingin berunding dengan Thirumoorthy yang telah sekian lama berkhidmat untuk memastikan calon MIC menang di kerusi Ijok. Apa salahnya kalau beliau meminta Dato' Subra untuk membantu lebih-lebih lagi apabila timbalan presiden sekarang lebih buruk prestasinya berbanding dgn Dato' Subra. Di Batu Talam, TPM sanggup berjumpa dengan Lim Ah Lek (Bekas Timbalan Presiden MCA) untuk meminta beliau membantu mendapatkan undi m'sykt cina walaupun yang bertanding menentang calon BN adalah budak kecik dalam politik negara. Kalau TPM boleh berbuat sedemikian, knp pulak Samy tidak boleh? Bukankah terlalu angkuh namanya kalau dengan orang parti sendiri, beliau caci dan hina mereka ttp dgn IPF beliau pulak yang sanggup merayu untuk mendapatkan undi.

4. Sikap Samy Vellu yang sanggup menjilat ludah sendiri membuktikan MIC berdepan dengan kekalahan di Ijok. Jadi beliau terpaksa menggunakan pelbagai tipu helah demi memastikan calon beliau lulus. Tapi situasi di ijok adalah berbeza dan ramai yang melahirkan ketidakpuasaan hati ke atas BN.

5. Jangan sesekali menjadi taksub dengan pemimpin. Bila kedudukan mereka terancam, mereka sanggup memanipulasi situasi untuk membuktikan mereka ikhlas dan berjuang atas nama keadilan. Tetapi bila kedudukan mereka selesa maka mereka lupa kepada orang-orang yang telah bersusah payah menyokong beliau. Pandithan adalah satu conth yang baik.

Yang pasti kedua-duanya telah mengkhianati pemimpin-pemimpin kecil di peringkat bahagian dan cawangan. Menunggu tarikh 28 April 2007...................