Thursday, October 05, 2006

Perkiraan politik Pandithan
Oleh G. MANIMARAN (WARTAWAN UTUSAN)


BEBERAPA kenyataan yang dikeluarkan dalam masa enam bulan pertama sejak memulakan kempen mogok lapar dan selepas dipecat daripada MIC menunjukkan Datuk M.G. Pandithan sememangnya sangat yakin akan kekal atau kembali diterima oleh parti tersebut.

Salah satu kenyataan yang menarik, “saya telah dimasukkan ke dalam keranda berkunci oleh Samy Vellu, tetapi saya akan bangun menjadi drakula dan memasukkannya (Samy Vellu) pula ke dalam keranda.”

Satu lagi kenyataan berbunyi berikut: “Jiwa saya bersama MIC.Perjuangan saya belum berakhir. Saya akan kembali memegang jawatan yang lebih tinggi dalam MIC dan dalam Kabinet”. Itu dua kenyataan selepas dipecat dari MIC. Satu kenyataan yang lebih melucukan: “Saya cium beliau (Samy Vellu) kerana beliau seorang pemimpin kagum.”

Kenyataan ini dikeluarkan ketika beliau ‘berjaya’ menemui Samy Vellu selepas surat tindakan disiplin dikeluarkan oleh MIC.

Bagaimanapun Samy Vellu menafikannya ‘situasi’ sedemikian. Kata Samy Vellu, tiada ciuman dan kalau hendak berbuat demikian biarlah Pandithan.

Dalam tempoh 18 tahun yang lalu, Pandithan dilaporkan pernah menemui secara bersemuka dengan Samy Vellu dua kali.

Kali pertama ketika kempen pilihan raya kecil kawasan Parlimen Telok Kemang pada tahun 2000. Kemudian baru-baru ini Samy Vellu mengunjungi Pandithan di hospital ketika menerima rawatan.

Pandithan merupakan antara Naib Presiden yang termuda dalam MIC. Beliau dipilih ke jawatan itu buat kali pertama pada 1981 selepas diberi kepercayaan untuk menyandang jawatan Pengerusi MIC Cawangan Loke Yew-San Peng, Kuala Lumpur.

Bagaimanapun krisis dengan kepimpinan tertinggi, khususnya Samy Vellu bermula pada tahun 1987 apabila Pandithan dipilih mengekalkan kedudukannya bersama dua calon lain yang melawan pasukan yang direstui Samy Vellu. Pandithan bersama Datuk K. Pathmanaban (mendiang) dan Datuk S.S. Subramaniam menewaskan Tan Sri M. Mahalingam, Tan Sri G. Pasamanickam dan Datuk M. Muthupalaniyappan yang mendapat sokongan kuat Samy Vellu.

Subramaniam dan Pathmanaban memperlihatkan sokongan terbuka kepada Pandithan termasuk tidak mengambil bahagian dalam mesyuarat Jawatankuasa Kerja Pusat yang menolak rayuan Pandithan, yang membawa kepada penutupan pintu buat kekal sehingga hari ini.

Selama enam bulan pertama Pandithan masih yakin bahawa beliau akan dimaafkan dan diterima kembali ke pangkuan Samy Vellu. Tindakan susulan ialah pemecatan Pandithan daripada Kabinet.

Beliau digugurkan daripada jawatan Setiausaha Parlimen Kementerian Perdagangan dan Perindustrian.

Selepas Pandithan dikeluarkan pergeseran politik dalaman MIC berterusan juga. Pada tahun 1989, kesan pemecatan dilihat dalam cabaran sengit jawatan Presiden membabitkan Samy Vellu dan Subramaniam.

Subramaniam tewas tipis dan banyak cawangan MIC berhadapan dengan nasib ditutup dan dibatalkan pendaftaran.

Subramaniam, orang terakhir dalam barisan pemimpin yang mencabar Samy Vellu, tewas dalam usaha mengekalkan kedudukannya pada pemilihan Jun lalu.

Kedua-dua Subramaniam dan Pathmanaban digugurkan daripada bertanding pilihan raya umum 1990.

Peringkat kedua penglibatan politik Pandithan bermula dengan penubuhan parti politik sendiri – Barisan Progresif India (IPF) pada tahun 1990 dan bertanding dalam pilihan raya di bawah Gagasan Rakyat sebagai parti perikatan pembangkang. Usaha mengekalkan kerusinya di Teluk Intan tidak berjaya.

Selepas empat tahun bersama pembangkang, Pandithan menyatakan sokongan kepada Barisan Nasional (BN), sekali gus memulakan era ketiga kerjaya politik. Tetapi parti itu tidak dibubarkan sebagaimana dilakukan oleh Parti Melayu Semangat 46 (S46), sebaliknya meneruskan matlamat mahu menjadi komponen BN. Pandithan masih meletakkan harapan bahawa ia akan menjadi kenyataan meskipun usaha itu sudah dimulakan 12 tahun yang lalu.

Sebagai penghargaan kepada sokongan IPF kepada BN, Pandithan dilantik sebagai Senator pada September 1995. Pandithan dijadual merasmikan bangunan Ibu Pejabat IPF yang terletak di Serdang (berhampiran Plaza Tol Sungai Besi) pada 15 Oktober ini.

Ketika ditanya Setiausaha Agungnya, V. Senggutuan sebab yang membawa kepada Pandithan menyatakan kesediaan bekerjasama dengan Samy Vellu dan MIC pada Ahad lalu, beliau berkata, Pandithan tiada niat lain melainkan ingin melihat masyarakat kekal bersatu.

“Pandithan selalu menekankan perkara ini. Beliau mengharapkan ini selama ini dan ingin melihat ia menjadi kenyataan, tetapi mahu kekalkan IPF. Biar permusuhan berakhir ketika masih memimpin IPF,” katanya, berkelulusan universiti atas sokongan IPF, merupakan Setiausaha Agung sejak lima tahun lalu.

Beliau amat mengharapkan impian untuk menyertai BN akan menjadi kenyataan supaya perjuangan untuk masyarakat India menerusi IPF akan menjadi kenyataan kelak.

Pandithan masih dilihat sebagai ikon oleh ahli-ahli IPF. Mereka taksub dengan kepimpinannya. Pandithan berjaya ‘mengawal’ dan menyemai disiplin di kalangan mereka. Antaranya terbukti apabila beliau dihadiahkan kereta Mercedes Benz 230E sempena ulang tahun kelahirannya pada 2000. Beliau juga pernah diberikan cincin oleh ahli-ahlinya sebagai hadiah hari jadi.

Antara isu yang membawa kepada tindakan disiplin termasuklah dakwaan bahawa beliau menyemai sentimen memecahbelahkan perpaduan parti selain mengamalkan politik berkasta dalam MIC. Punca untuk pemecatan beliau diperkuatkan oleh isu membawa keranda ketika mengadakan mogok lapar di Ibu Pejabat MIC selama 28 jam mulai 8 Jun 1988.

Kepimpinan MIC melihat tindakan itu sebagai memalukan imej parti di kaca mata masyarakat negara ini. Tahun 1988 diisytiharkan oleh MIC sebagai Tahun Disiplin dengan memulakan operasi mencantas mereka yang mengganggu-gugat keutuhan dan keharmonian dalam MIC.

Pandithan sememangnya mendapat sokongan kuat di kalangan masyarakat berpendapatan rendah dalam MIC. Pada awal 1980-an beliau sudah dikatakan mampu menarik golongan muda menerusi keupayaan bersyarahan dalam bahasa Tamil. Pandithan antara pemimpin MIC muda yang fasih memberikan syarahan politik ketika itu dan aktif mendekati masyarakat bawahan.

Tahap aktif keterlaluan juga menjadi senjata kepada kejatuhan Pandithan ketika itu? Kejatuhan Pandithan disusuli dengan seorang pemimpin yang karismatik ketika itu, D.P. Vijandran yang pernah menjadi Setiausaha Agung ketika pemecatan Pandithan dan kemudian dipilih sebagai Naib Presiden MIC.

Seorang pengerusi cawangan semasa yang pernah rapat dengan Pandithan berpendapat bahawa Pandithan ‘digulingkan’ secara tersusun oleh kedua-dua puak yang wujud dalam MIC ketika itu. Satu puak mengambil tindakan terbuka manakala yang satu lagi puak memberikan sokongan moral dengan harapan pengaruh Pandithan dalam MIC akan terhakis dengan sendiri.

Beliau meskipun merupakan penyokong kepimpinan tertinggi MIC semasa mengakui bahawa Pandithan kemungkinan merupakan timbalan kepada Samy Vellu jika terus kekal dalam parti.

“Kumpulan pendesak ini menjadi punca seratus peratus kejatuhan Pandithan dan 50 peratus kejatuhan Vijandran,” kata pengerusi cawangan ini.

Ia turut diakui oleh Senggutuan yang berpendapat Pandithan jika pun tidak melawan arus kepimpinan Samy Vellu, beliau tetap telah disingkirkan.

“Cuma penyingkiran dan pemecatan telah berlaku dengan cepat. Pandithan bukan pemimpin biasa yang mengikut semua yang dikatakan oleh pemimpin kanan, sebaliknya sanggup mengkritik jika ada yang tidak kena dengan pengurusan,” katanya.

Sepanjang tiga dekad lalu dua parti serpihan MIC ditubuhkan apabila pemimpin kanannya dipecat. Satu lagi dalam proses pendaftaran. Setakat ini IPF yang mampu memberikan saingan kepada MIC.

Masalah kesihatan kini mengganggu kelancaran pergerakan Pandithan dalam politik, untuk bertemu dengan ahli-ahlinya sejak tiga bulan yang lalu.

Ramai yang pasti, termasuk Pandithan juga yakin bahawa tidak akan kembali ke MIC. Beliau membenarkan ahli-ahlinya jika ingin berbuat demikian, tetapi bukan dirinya sebagaimana ditekankan sejak dulu lagi. Pandithan yang berusia 66 tahun sudah pasti ingin kekal sebagai Pandithan sebagai IPF.

Jika Pandithan berhadapan dengan ranjau politik dalam MIC, ‘pemberontakan’ juga pernah dialaminya dalam IPF, tetapi tidak seburuk pengalaman beliau dalam MIC.

Dalam dunia politik tempatan, Pandithan sudah pun sinonim dengan peristiwa membawa keranda dan istilah ‘drakula’ yang pernah digunakannya. Pandithan sendiri tidak pasti ke mana perginya keranda itu. Tetapi kalangan ahli-ahli MIC mendakwa ia telah dibuang ke sungai berhampiran bangunan MIC. Ia tetap misteri.

Mampukah Pandithan menambah warna perjalanan politik selepas ini? Sekurang-kurangnya kenyataan terbuka untuk berbaik dengan Samy Vellu kini meletakkan Pandithan di satu tahap yang lebih tinggi. Ini diakui oleh ahli-ahli MIC dan juga IPF malah masyarakat pada umumnya.

source: Utusan Malaysia 05102006

Wednesday, October 04, 2006

CASTELESS HINDU SOCIETY is the only Alternative


Caste instincts have suppressed the Hinduism so grossly in the
Indian settings that sometimes it looks like if the Hindus of India
are following Hindu Religion as represented by the Caste System
only, but not the Hinduism enshrined in Gita or discovered by Rama &
Krishna. The Hindu Society of India is extremely divided on the
caste lines into thousands of Castes. No problem of Hindu Society
can be resolved until the concept of a CASTELESS HINDU SOCIETY will
not be accepted by the Hindus. Most of the people in India take
pride in Caste much more than in the Hinduism. Caste is basically a
racial concept which replaced the earlier semi-racial concept of
Varna. Varna System was also not free from the racial bias but they
allowed mobility and flexibility to some extent. The people were
moving from one Varna to the other on the basis of their Karma.
However, bulks of Brahmin were from Aryan tribe only and the bulk of
Shoodras from the other ancient non-Aryan tribes of India in those
times also.

The Caste ridden Indians really have no sympathies for the poor as
they consider it as the result of past Karmas only. Poor also feel
the same way. It is also true to some extent in context of Caste
System. A Shoodra can become rich like Bill Gates but even then he
will be looked down upon by the upper caste people. He can never BUY
his CASTE by donating his whole empire even to the charitable
purposes. In his last years, Dr. B.R. Ambedkar, the greatest leader
of Untouchables of India ever produced was so pained and peeved at
this kind of humiliation that he embraced Buddhism by declaring
that "it was not possible for him to decide his religion at birth
time but it is possible to decide his religion at the time of death
and he do not want to die as an humiliated Hindu". He was highly
educated and known as the `Father of India Constitution'. He got
married with a Brahmin woman also. But nothing could change the
Caste of Ambedkar, who is still known as a `Dalit Leader' but not as
any `Hindu Leader'.

Just imagine when some organizations are wishing to demolish the
memories and statues of a Hindu icon like Gandhi, who was not an
Untouchable even then how can they have any love & respect for the
untouchables. Why they murdered Gandhi or even hate today so much by
his name after passing of 55 years? Because he dared to initiate
reforms like "Eradicating Untouchabilty" and "Temple entry for
Harijans" in the Hindu Society against the wishes "Orthdox
Brahminsim" and few feudalistic Royal Kshatriyas. Many people
revolted since the time of Buddha to the times of Nanak against the
Orthodox Brahmanism but no one could make so many reforms within
Hindu Society like Gandhi succeeded but only by paying the price of
his life. It was really charismatic that Gandhi could galvanized the
Indians into a united force in spite of this all pervasive Caste
System, which even prescribed the discrimination in food & feed of
different Castes. Now they want to install a criminal & Sinner of
Godse caliber in place of Gandhi.

Genetic characteristics have gone under a sea change during the 2000
year old Caste system and one should not expect a dramatic reversal
in a generation or two. Only after a democracy of 5/6 generations
there will be some welcome changes in the genes of oppressed people
of India. Downtrodden people of Hindu Society are over-reacting and
over-expecting so far, but equilibrium will be there after one or
two more generations, when the feelings of revenge will be
suppressed to turn them more humane and reasonable.

India is like a boiling pot now from genetic point of view. Too much
diversity among various Castes, caused by the Archaic Caste System
is evaporating slowly in this natural process of churning, blending
and homogenization. This process is sometimes getting derailed due
to interference of Indian Parliament and the Casteist Politicians /
Organizations of various castes.

It is not unreasonable if people follow the caste system at personal
level / marriage purposes. But when Caste find recognition in the
Indian Constitution, then it becomes a very serious problem for the
Hindu Society of India. This Constitution of India, which has been
written and modified (several times) by the Casteist/ feudal
elements may not only result into dangerous consequences for India
but can also prove a death knell to Hinduism in India some day.
Every day, Indian Constitution is becoming more and more Casteist
only by the vote bank politics in India, which inspires every Caste
to demand a quota / reservation in the job market. Hindu Religion is
also becoming a slave of an irresponsible Institution namely the
Indian Parliament since 1950, when it opted for the slavery of
Indian Constitution.

If Hindus are really interested in saving the Hinduism then they
must use their all intellect, resources and might to demolish this
archaic Hindu caste System to establish a new order of CASTELESS
HINDU SOCIETY without any delay. This Caste system has forced our
forefathers to face an unprecedented humiliation for 1000 years, but
still the Shakuni Parivar love and wish to strengthen the Caste
System by making all tricks and manipulations to confuse people by
the definitions of Varna System etc. Varna System died nearly 2000
years ago, when this new order of hereditary, discriminatory &
racial Caste System was devised by Manu Smriti to replace the Varna
System.

(Published at www.Hindunet.com DB in 2002)